torsdag 8. august 2013

På to hjul i Maridalen

Hovedpersonen i Henrik Langelands romanen Fyrsten bor på Korsvoll. Han trener mye i marka, som ligger rett utenfor døra hans. Alle på Korsvoll trener mye i marka. Grunnen til at jeg vet det, er fordi jeg bor "nesten" på Korsvoll selv. Og denne iveren etter å trene MYE i marka strekker seg fra Holmenkollen, langsetter skogkanten, forbi Kjelsås og avsluttes borte ved Årvoll et sted. Friskusbeltet kaller jeg det bare.

Barna innenfor friskusbeltet skal drive med allidrett. Dersom du i et ammetåkeøyeblikk glemmer å sette den nyfødte på venteliste for allidretten, minster barnet muligheten til sirkelgymnastikk og kasting av erteposer fra en alder av fire(!) år. Og hvordan skal man da kunne bli en ekte friskus?

Innenfor friskusbeltet er det lov å lukte svette når du går i butikken. Særlig litt sent på kvelden. Treningsøkten avsluttes gjerne med en butikkrunde(tid) for å handle inn det mest nødvendige til matpakkene dagen etter.

Jeg innrømmer det gjerne. Jeg simpelthen elsker å ha ubegrensede treningsmuligheter rett utenfor døra. Det er jo derfor jeg bor her. Det er derfor veldig mange andre bor her også.

Et område som er særlig populært blant friskusene, er Maridalen. Her er det stor aktivitet på smale veier hele året. Rett etter ferien er det ekstra mange som er ute for å teste formen. Syklister, rulleskigåere – både skøyting og klassisk, rullestol-piggere og maratonløpere i en god miks med biler, busser og traktorer. På en kveldstur kan du risikere å møte på et hundretalls av profesjonelle, halvprofesjonelle og mosjonister på vei fra Brekke til Skar og motsatt. Noen trener sammen med venner. Da er de ofte flere i bredden. Det er trangt, og helt utrolig at det ikke skjer flere ulykker.

Det er ikke slik at det ikke har blitt gjort noe for de myke trafikantene i Maridalen. Det er bare det at det er så utrolig mange med ulike behov i Maridalen.

Det er laget en kjempefin lysløype fra Brekke til Hammern. Men det vanskelig å sykle med smale dekk, pigge med rullestol eller bruke rulleski på grusvei. Det er fremmet flere gode forslag om utbedringer av veien, og alt ligger til rette for at det snart skal skje noe mer – slik at det blir plass til alle og at alles beov blir ivaretatt på best mulig måte.

Imens venter jeg i spenning der jeg sykler så langt inntil kanten som jeg klarer.

Ingen kommentarer: